Kraków grzęźnie w korkach, a kilkaset kilometrów torów kolejowych w mieście i jego okolicach rdzewieje ?leżąc odłogiem?. Czas to zmienić!

 

Pociągi nie stoją na światłach jak szybki tramwaj i są od niego znacznie szybsze dlatego nadzieją Małopolan na usprawnienie komunikacji w Krakowie i jego okolicach jest Szybka Kolej Aglomeracyjna. Pod koniec 2013 roku Kazimierz Barczyk zwrócił się do marszałka województwa małopolskiego o wpisanie do Kontraktu Terytorialnego budowy za 1,7 mld złotych dodatkowej pary torów w Krakowie, koniecznej dla powstania nowoczesnej Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. SKA zostanie sfinansowana z funduszy UE. W ciągu dekady liczba pasażerów SKA zwiększy się z 6 do 18 milionów.

SKA to projekt usprawnienia ruchu w Małopolsce z głównym węzłem w Krakowie. W jego ramach jak najszybciej powinny zostać zmodernizowane dotychczas istniejące linie i przystanki, a także zbudowane nowe.

To dopiero początek, bo możliwości są o wiele większe.

Na terenie Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego i w jego sąsiedztwie znajduje się ok. 400 km linii kolejowych, w tym prawie 120 km na terenie Krakowa. 33 stacje, w tym 18 na terenie Krakowa oraz 40 przystanków osobowych, w tym 11 na terenie Krakowa. Pociągi jednak tylko przemykają przez miasto, a mieszkańcy tłoczą się w autobusach, tramwajach lub stoją w korkach.

SKA-mapa

W celu zwiększenia wykorzystania istniejącej infrastruktury kolejowej w obsłudze Krakowa należy wybudować 29 nowych przystanków osobowych. Przejazd koleją jest co najmniej dwa razy szybszy i zarazem tańszy niż komunikacją miejską.
Ponadto wielki Dworzec Główny w Krakowie posiadający 5 peronów z 10 torami stoi pusty. To niewykorzystana szansa. Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej powinny odjeżdżać z niego co 5 minut we wszystkich kierunkach Krakowa i okolic.

grafika SKA

Inwestycje planowane w Małopolsce w ramach Wieloletniego programu inwestycji kolejowych do roku 2013 z perspektywą do roku 2015:

  • Kompleksowa modernizacja linii kolejowej Kraków-Rzeszów
  • Rewitalizacja połączeń kolejowych z Krakowa w kierunku Centralnej Magistrali Kolejowej
  • Budowa zelektryfikowanej linii kolejowej do terminala lotniska w Balicach
  • Modernizacja linii kolejowej Kraków-Sosnowiec
  • Stworzenie zintegrowanego systemu transportu zbiorowego w aglomeracji krakowskiej
  • Budowa nowej łącznicy Zabłocie-Krzemionki, która pozwoli na wyjazd pociągów z Krakowa w kierunku
  • południowo-zachodniej Małopolski
  • Wdrożenie programu poprawy bezpieczeństwa i likwidacji zagrożeń na przejazdach kolejowych
  • Modernizacja linii łączącej Psary z Kozłowem
  • Rewitalizacja linii Kozłów-Kraków
  • Modernizacja małopolskich dworców kolejowych

Inwestycje planowane w Małopolsce w ramach dokumentu implementacyjnego do strategii rozwoju transportu do roku 2020 z perspektywą 2030:

  • Budowa i modernizacja linii:
    – Skarżysko-Kamienna-Kielce-Kozłów
    – Trzebinia-Oświęcim-Czechowice-Dziedzice
    – Podłęże-Szczyrzyc-Tymbark-Mszana z odcinkami dojazdowymi do Chabówki i Nowego Sącza
    – Kraków Płaszów-Skawina-Oświęcim
    – Skawina-Sucha Beskidzka-Chabówka-Zakopane
    – towarowej Tunel-Olkusz-Bukowno-Sosnowiec Południe
    – towarowej do Mysłowic
  • Zwiększenie przepustowości linii Kraków Towarowy-Kraków Główny-Kraków Płaszów-Bieżanów-Rudzice przez położenie dodatkowej pary torów.

Dołącz do nas na Facebooku!

SKA Tak