Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski, Województwo Małopolskie oraz Koleje Małopolskie zaprosili wszystkich mieszkańców Krakowa i Małopolski na VII Małopolską Konferencję Samorządową Szybka Kolej Aglomeracyjna dla 2 milionów mieszkańców Krakowa i Małopolski. Konferencja dotycząca integracji komunikacji w Krakowskim Obszarze Metropolitalnym odbyła się w auli Polskiej Akademii Umiejętności. Spotkanie poprowadził Kazimierz Barczyk Przewodniczący SGiPM i Wiceprzewodniczący SWM. Głos zabrali również ważni przedstawiciele Krakowa i Małopolski: Jacek Krupa- Marszałek Województwa Małopolskiego, Prof. Jacek Majchrowski -Prezydent Miasta Krakowa, Prof. Antoni Tajduś – b. Rektor Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, Grzegorz Stawowy- Prezes Zarządu Kolei Małopolskich sp. z o. o. oraz Artur Kozioł- Burmistrz Wieliczki.
Stanowisko Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Małopolski w sprawie radykalnej rozbudowy Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz budowy 100. nowych przystanków SKA w Krakowie i okolicznych miejscowościach
Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski po raz kolejny apeluje o dalszy rozwój Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej obejmującej swoim zasięgiem 2/3 powierzchni i ponad 2 miliony mieszkańców Województwa Małopolskiego. Sukces jakim był przewóz 1. miliona pasażerów w pierwszym roku na trasie Kraków – Wieliczka pokazuje, że to także najszybszy i najtańszy sposób na poprawę komunikacji zbiorowej w Krakowskim Obszarze Metropolitalnym, pokonanie korków w Krakowie i dbanie o czyste powietrze.
W metropoliach europejskich standardem jest 10-15 minutowa częstotliwość kursowania pociągów, będącym najważniejszym ekologicznym, niskoemisyjnym środkiem transportu. Obecnie trwa budowa dodatkowej pary torów w Krakowie od Dworca Głównego przez Płaszów, Bieżanów, Rudzice, dla radykalnego zwiększenia przepustowości trzech linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na terenie miasta. Mając na uwadze kluczowe znaczenie transportu kolejowego w ramach komunikacji zbiorowej zwracamy się z apelem do PKP PLK o jak najszybszą budowę we współpracy z władzami Miasta Krakowa przystanków kolejowych, dróg dojazdowych i parkingów Park&Ride na terenie Krakowa. Aby ograniczyć korki w Krakowie oraz smog konieczne jest wykorzystacie istniejącego potencjału kolejowego – Małej Obwodnicy Kolejowej (19 km) od stacji Kraków Mydlniki przez Łobzów, Olszę Wieczystą, Dąbie i Zabłocie do stacji Kraków Płaszów oraz Dużej Obwodnicy Kolejowej (34 km) od stacji Kraków Mydlniki, przez Azory, Prądnik Biały, Górkę Narodową i Prądnik Czerwony do stacji Kraków Batowice.
Działanie Szybkiej Kolei Miejskiej w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej to szansa dla Krakowa na logiczne wykorzystanie 120 km linii kolejowych na terenie Krakowa (więcej niż linii tramwajowych), 18 stacji i 11 przystanków osobowych na terenie Krakowa – do 2020 ilość stacji i przystanków powinna być co najmniej podwojona. Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski opracowało osiem lat temu 2 schematy budowy nowych przystanków na terenie Krakowa i okolicznych miejscowości.