Kiedy 15 lat temu zorganizowałem pierwszą konferencję dotyczącą Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA), jako alternatywy dla ruchu ulicznego w Krakowie i uzupełnienie transportu publicznego, mało kto wierzył w moją wizję.
Dzisiaj, szczególnie w okresie przedwyborczym, gdy SKA okazała się sukcesem, coraz więcej kandydatów podpisuje się pod tym pomysłem na szybką, wygodną i ekologiczną komunikację.
Aby jeszcze przyspieszyć rozbudowę Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej 18 marca br. zorganizowałem w Polskiej Akademii Umiejętności ósmą już konferencję „Szybka Kolej Aglomeracyjna dla 2 milionów mieszkańców Krakowa i Małopolski” z udziałem wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka oraz ekspertów.
Mój plan na kolejna kadencję to budowa 4 kolejnych linii SKA i infrastruktury – 20 nowych przystanków, peronów, chodników, dróg dojazdowych, parkingów P&R oraz systematyczne kupowanie kolejnych nowoczesnych pociągów, najlepiej z polskich fabryk, aby kursowały docelowo z częstotliwością co 15 minut.
Plan budowy kolejnych lini SKA
Priorytetem jest też „wpięcie” Nowej Huty w system SKA, z przystankiem w okolicy Placu Centralnego. Najlepsze perspektywy są dla nowej linii Kraków Lotnisko – Kraków Nowa Huta Przyszłości, która będzie obejmowała m.in.: Lotnisko – Kraków Mydlniki, Łobzów, Kraków Przedmieście, Kraków Główny, Batowice, os. Piastów, Jagiełły, Kocmyrzowską, Luboczę i nowo projektowaną odnogę linię kolejową w okolice planowanej Nowej Huty Przyszłości.
Inną konieczną linią jest jednokierunkowa linia obwodowa na trasie Kraków Główny – Grzegórzki – Zabłocie – Płaszów – Prokocim – Bieżanów – Złocień – Kokotów – Węgrzce Wielkie – Przylasek Rusiecki – Wyciąże – Kościelniki – Nowa Huta – Lubocza – Kocmyrzowska – Jagiełły – Piastów – Prądnik Czerwony – Prądnik Biały – 29-go Listopada.
Kolej Aglomeracyjną domknie nowa linia SKA obejmująca trasę Kraków Mydlniki – Bronowice – Łobzów – Prądnicka – 29-go Listopada – Pilotów – Mogilska – Aleja Pokoju – Klimeckiego – Płaszów.