Od 2010 r. lat jako radny, przewodniczący i wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Małopolskiego oraz przewodniczący Stowarzyszenia SGiPM zabiegam o budowę Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej dla dwóch milionów mieszkańców Krakowa i Małopolski.
19 października 2010 zorganizowałem konferencję „Jak pokonać korki w Krakowie. Zintegrowany System Komunikacji w Krakowskim Obszarze Metropolitalnym. Szybka Kolej Miejska. Metro lub premetro w Krakowie”, a następnie siedem kolejnych z udziałem przedstawicieli rządu, samorządu i ekspertów m.in. z Politechniki Krakowskiej i Akademii Górniczo-Hutniczej, PKP PLK.
Wówczas nikt, tak naprawdę, nie wiedział o co mi chodzi. Niektórzy pukali się w czoło, pytając po co kolej w mieście jak jeździć po mieście pociągiem? A dla mnie oczywiste było to, że skoro w Krakowie jest dostępne 120 kilometrów torów, to wystarczy wyremontować stare i wybudować nowe przystanki, kupić pociągi, aby dać alternatywę komunikacyjną rozbudowującemu się intensywnie miastu.
Pod koniec 2013 roku zwróciłem się do Marszałka Województwa Małopolskiego o wpisanie do Kontraktu Terytorialnego budowy dodatkowej pary torów w Krakowie, koniecznej dla powstania nowoczesnej Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z głównym węzłem w Krakowie.
Obecnie kosztem ponad 1,2 miliarda złotych zakończyła się budowa 16 km dodatkowej pary torów w Krakowie
Od Dworca Głównego przez Płaszów, Bieżanów, Rudzice, dla umożliwienia rozwoju i udrożnienia (zajętej w 96%) przepustowości trzech linii SKA na terenie miasta. Ten ogromny projekt przyczyni się do podniesienia poziomu życia życie mieszkańców metropolii krakowskiej. Według prognoz, w ciągu dekady liczba pasażerów SKA zwiększy się co najmniej z 6 do 18 milionów.
Najpierw powoli, ale teraz, z roku na rok, SKA się rozpędza, dając możliwość szybkiego i bezpiecznego podróżowania Krakowianom i Małopolanom. 11 minut to czas przejazdu pociągu SKA z przystanku Kraków Złocień pod Halę Targową, na przystanek Kraków Grzegórzki. To fakt i trudno z nim dyskutować. Tak samo jest w przypadku wielu innych połączeń kolejowych, z których Krakowianie, według konkretnych danych, coraz częściej korzystają. Jeśli chodzi o prędkość i liczbę pasażerów pociąg jest absolutnym zwycięzcą w konfrontacji z innymi środkami transportu zbiorowego.
A jeden pociąg to ponad 300 aut mniej wjeżdżających do Krakowa! To bardzo mocny argument w toczącej się obecnie debacie o strefie czystego transportu w Krakowie.
Obecnie w ramach SKA działają następujące linie:
- SKA1 Kraków Lotnisko/Airport – Kraków Główny – Wieliczka Rynek – Kopalnia
- SKA2 Sędziszów – Kraków Główny – Podbory Skawińskie
- SKA3 Trzebinia – Kraków Główny – Tarnów
A jeden pociąg to ponad 300 aut mniej wjeżdżających do Krakowa! To bardzo mocny argument w toczącej się obecnie debacie o strefie czystego transportu w Krakowie. Szczególnie ważne jest „wpięcie” Nowej Huty w system SKA, z przystankiem w okolicy Placu Centralnego.