Częściej jeździmy koleją

Wygodnie i bez korków! Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA) w Krakowie ma 120 km torów – tyle samo, co tramwajowych. Jeden pociąg to ponad 300 aut mniej wjeżdżających do Krakowa.

0810 Retusz

Szybka Kolej Aglomeracyjna

  • 2 miliony – liczba mieszkańców z dostępem do SKA
  • 15 minut – docelowa częstotliwość kursowania pociągów SKA
  • 56 – docelowa liczba nowych pociągów SKA
  • 100 – docelowa liczba przystanków SKA w Krakowie
  • 120 km linii kolejowych w Krakowie
  • 120 km/h – maksymalna prędkość pociągu SKA w Krakowie
  • 350 – liczba osób, które może przewieźć pociąg SKA
  • 400 km linii kolejowych wokół Krakowa
Stempel 2

Od 2010 r. lat jako radny, przewodniczący i wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Małopolskiego oraz przewodniczący Stowarzyszenia SGiPM zabiegam o budowę Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej dla dwóch milionów mieszkańców Krakowa i Małopolski. 

19 października 2010 zorganizowałem konferencję „Jak pokonać korki w Krakowie. Zintegrowany System Komunikacji w Krakowskim Obszarze Metropolitalnym. Szybka Kolej Miejska. Metro lub premetro w Krakowie”, a następnie siedem kolejnych  z udziałem przedstawicieli rządu, samorządu i ekspertów m.in. z Politechniki Krakowskiej i Akademii Górniczo-Hutniczej, PKP PLK.

Wówczas nikt, tak naprawdę, nie wiedział o co mi chodzi. Niektórzy pukali się w czoło, pytając po co kolej w mieście jak jeździć po mieście pociągiem? A dla mnie oczywiste było to, że skoro w Krakowie jest dostępne 120 kilometrów torów, to wystarczy wyremontować stare i wybudować nowe przystanki, kupić pociągi, aby dać alternatywę komunikacyjną rozbudowującemu się intensywnie miastu.

Pod koniec 2013 roku zwróciłem się do Marszałka Województwa Małopolskiego o wpisanie do Kontraktu Terytorialnego budowy dodatkowej pary torów w Krakowie, koniecznej dla powstania nowoczesnej Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z głównym węzłem w Krakowie. 

Obecnie kosztem ponad 1,2 miliarda złotych zakończyła się  budowa 16 km dodatkowej pary torów w Krakowie

Od Dworca Głównego przez Płaszów, Bieżanów, Rudzice, dla umożliwienia rozwoju i udrożnienia (zajętej w 96%) przepustowości trzech linii SKA na terenie miasta. Ten ogromny projekt przyczyni się do podniesienia poziomu życia życie mieszkańców metropolii krakowskiej. Według prognoz, w ciągu dekady liczba pasażerów SKA zwiększy się co najmniej z 6 do 18 milionów.

Najpierw powoli, ale teraz, z roku na rok, SKA się rozpędza, dając możliwość szybkiego i bezpiecznego podróżowania Krakowianom i Małopolanom. 11 minut to czas przejazdu pociągu SKA z przystanku Kraków Złocień pod Halę Targową, na przystanek Kraków Grzegórzki. To fakt i trudno z nim dyskutować. Tak samo jest w przypadku wielu innych połączeń kolejowych, z których Krakowianie, według konkretnych danych, coraz częściej korzystają. Jeśli chodzi o prędkość i liczbę pasażerów pociąg jest absolutnym zwycięzcą w konfrontacji z innymi środkami transportu zbiorowego. 

A jeden pociąg to ponad 300 aut mniej wjeżdżających do Krakowa! To bardzo mocny argument w toczącej się obecnie debacie o strefie czystego transportu w Krakowie.

Obecnie w ramach SKA działają następujące linie:

  • SKA1 Kraków Lotnisko/Airport – Kraków Główny – Wieliczka Rynek – Kopalnia
  • SKA2 Sędziszów – Kraków Główny – Podbory Skawińskie
  • SKA3 Trzebinia – Kraków Główny – Tarnów

A jeden pociąg to ponad 300 aut mniej wjeżdżających do Krakowa! To bardzo mocny argument w toczącej się obecnie debacie o strefie czystego transportu w Krakowie. Szczególnie ważne jest „wpięcie” Nowej Huty w system SKA, z przystankiem w okolicy Placu Centralnego. 

Kraków BARdziej dla Mieszkańców

Kazimierz Barczyk

0844 Reusz